Életmódváltás #3 - Vegán életet élni olcsón is lehet.

Az utóbbi pár hétben olyan sok programom volt, hogy kicsit elhanyagoltam az edzéseket, de ma újra rászántam magam. Hiányzott. Készítettem egy összehasonlító képet, aminek elsődleges célja az volt, hogy megkaptam életem első sportmelltartóját anyukámtól, és ezt muszáj volt megörökíteni és akkor vettem észre a képen, hogy "Ez én vagyok???" Tudjátok külső szemlélőként nem vesszük észre annyira a változást, ha tükörbe nézünk. De amikor egy képen meglátjuk magunkat full természetességében, akkor nagyon meg tudunk döbbenni. 

Íme a kép
A két kép között kb. 6 hónap telt el, és ez az eredmény megdöbbentett. Most mondhatom magamról nyugodtan, hogy "csinos" vagyok? :D Persze messze még a végcél, nem is az a fontos, hanem a közben eltelt idő.  Az előző bejegyzésemben írtam, hogy gluténmentes vegán lettem. Az első próbálkozásom a vegánsággal 2015-ben történt, akkor volt egy kis pénzem, amiből próbáltam vegán lenni, de nem igazán jött össze. Így visszaálltam egy év után vegetáriánusra, újra. Nem tartozom a tehetősebb vegánok közé, és itt persze muszáj megemlítenem, hogy semmilyen bántó szándék nem vezérel a tehetősebb vegánokra nézve, csak én a saját tapasztalataimat szeretném megosztani, hogy vegánnak lenni olcsón is lehet. Bevallom, mikor újra belevágtam, -pontosan már nem tudom mikor-akkor volt segítségem, mosolyoga személyében, (követhetitek Instagramon is ezzel a névvel) a gluténmentes étkezésben Trish tanácsát kértem. (Őt forestdancertrish néven követhetitek Instagramon) 

Tudatos vásárlás

- A vegánná válásomnak több oka volt. Az egyik az volt, hogy valamiért úgy kezdtem el érezni, hogy ez a természetes. Van az az érzés, hogy rádöbbensz, hogy amit te is megtudsz teremteni magadnak adott környezetben, egészségesebbnek is tűnik. Tudom rossz példa felhozni a Bibliát, de elvileg a zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat adta nekünk. 

- A második a környezettudatosság lett. Tinédzserkoromban jött a felismerés, hogy mennyire szeretem, tisztelem a Földet, környezetet. Annak idején a Greenpeace-hez is szerettem volna csatlakozni, de Debrecenben nem indítottak székhelyet, azóta nem igazán néztem utána, hogy van-e. És nem tagadom, hogy középiskolában, mikor az udvaron megláttam a sok szétdobált cigarettacsikket, képes voltam puszta kézzel felszedegetni őket. Régebben, itt a blogon több környezetvédelemmel kapcsolatos bejegyzésem volt, és szomorú vagyok, amiért ez valahogy elmaradozott, de a műanyagmentes július ebben a segítségemre volt, hogy újra feltörjön bennem a késztetés, hogy változtassunk és erről majd szót is emeljek. És a vegánság hogyan kapcsolódik a környezetvédelemhez? A sok állattartás miatt rengeteg vízre van szükség, arról nem is beszélve hogy némelyik állat ürülékének a mellékterméke nem éppen környezetbarát gázokat bocsájt ki. És ha csökkentenénk a húsfogyasztást, akkor talán a klímaváltozást visszájára tudnánk fordítani. De ezt majd kifejtem egy hosszabb bejegyzésben, később. Erre egy tök jó mozgalom a hétköznapi vegetáriánus.

- A harmadik aspektusa az egészség volt. Mindenevőként nem étkeztünk sosem változatosan, full egyhangú volt az étkezés, húst hússal, köret és kb ennyi. Csodálom, hogy nem lettünk vitamin hiányosak. Sőt, még vegetáriánusként sem étkeztem változatosan, hiába volt tökéletes a vérképem, vegánként meg sok csillagom volt. De úgy érzem, hogy sokkal változatosabban tudok étkezni vegánként, mert talán jobban ügyelek arra, hogy minden vitamint bevigyek a szervezetembe.


Tévhit - A vegánság drága

Szerintem elsősorban ez hitrendszer kérdése, valakinek drága, valakinek nem. A drága kifejezést leginkább a boltban vásárolt késztermékek miatt gondolják, pedig ha kevesebb készterméket vásárolunk a boltokban, bioboltokban már pár ezer forinttal olcsóbban jövünk ki. Általában, ha akció van akkor szoktunk bemenni vásárolni, de mivel tudatosabban akarom csinálni, kevés szemét termelésével, ezért én inkább a piacokat akarom előtérben helyezni. Simán sikerült piacon vásárolnom saját többször használatos műanyagdobozban, és nejlonzacskó nélkül. 

Jelenleg én sem tudok mindent megtenni a környezetvédelemmel kapcsolatban, de amin tudok változtatni, azon igyekszem.

Visszatérve a vegánságra. A zöldségek, gyümölcsök jóval olcsóbbak, mint a hús és tejtermékek. Ha kert is van, akkor még jobb, mert otthon lehet termeszteni sok finom zöldséget, gyümölcsöt és magvakat. Persze tudom, hogy nem mindenkinek van olyan lehetősége, hogy finom házilag termesztett paradicsomot, paprikát, uborkát egyen. Olcsó vegán szempontból fontos, hogy általában piacokon olyan ételeket vegyünk, aminek éppen szezonja van. Itt vagyok sajnos kicsit bajban, mert nekem a kedvenc gyümölcsöm a banán, és bár ritkán eszem, de nagyon szeretem. Viszont a banán, nehezen terem meg itt, Magyarországon. 

Olcsó vegán alapanyagok:

Zabpehely, ami kiváló reggeli és sok rost és vitamin van benne. (A garantáltan gluténmentes sajnos kicsit húzósabb árban van), Lenmag ami szintén bővelkedik fehérjeforrásban, ásványi anyagokban, omega zsírsavakban. Kukoricapehely, viszonylag ez is olcsó árkategóriás, igaz hogy feldolgozott élelmiszer, de reggelire szerintem szintén tökéletes. Ezeket leginkább reggelire szokás enni, mert jól eltömítenek. Én még a tofut is idesorolnám, igaz hogy feldolgozott, de nem kell minden nap tofut enni, én is ritkán eszem, az ára is 200 Ft körül van.Talán nem is a vegánság a drága, hanem a gluténmentes vegán étkezés. Persze ez is pénztárca függő. Gm mentes kenyeret is szintén ritkán eszek, mert az nem olcsó, viszont helyette van a puffasztott rizs. 

A mogyoró is olcsóbb, a dió is, és ezekben rengeteg a vitamin. A répa, paprika, paradicsom, főleg hogy ezeknek szezonja is van! A bab, a kukorica is olcsó, főleg piacokon. Bár az is tény, hogy piac és piac között is van különbség. Krumpli, rizs, hagyma, fokhagyma, alma, meggy/cseresznye, szilva, málna,mazsola, lencse, káposzta, kelkáposzta, cékla. Ezekből az alapanyagokból szerintem már lehet teljes értékű, egészséges, fehérjében és vitaminokban gazdag ételeket enni. A borsóból is lehet finom kenyérre kenhetős krémet készíteni, bármilyen magból lehet pástétomos is készíteni és a diós fasírt is isteni finom.

Olcsó vegén ebéd:

Kukoricásbab, paprikás krumpli, amibe nem kell feltétlenül vegán virslit vagy kolbász venni, én füstölt paprikával, köménymaggal, só, borssal fűszerezem, de van hogy rakok bele egy pici paradicsomot, Nyáron a paradicsomlevesnek is nagy szezonja van. Most kattantam rá a paradicsomból készült paradicsom levesre,  a petrezselyem, zeller is olcsó, ami nagyon finom ízt ad a különféle ételeknek.Na és a lecsó!! Amit fellehet turbózni cukkinivel, tökkel stb, rizs és párolt zöldség, rakott krumpli párolt fűszeres zöldségekkel, szinte bármiféle főzelék. Én nagy főzelékmániás vagyok, kelkáposztafőzelék, borsófőzelék, zöldbabfőzelék és nem kell hozzájuk drága növényi tej, simán vízzel is nagyon finom. Sőt, anyukám főzeléket mindig csak vízzel készített, így én is ezt tanultam meg. Pennys növényi tejet is nagyon ritkán veszünk, akkor is kb. akcióban, házilag meg olcsóbb a kókusztej is. Zöldbableves répával, krumplival, tárkonnyal; krumplis tészta savanyúsággal, uborkával vagy salátával.

Nyers vegán  desszertek:

A vegánságom alapkövei a torták és a nyers vegán sütik lettek. Nagyon szeretem őket, mert vitamindúsak, főleg, hogy nyersen fogyasszuk és így minden értékes tápanyag benne marad. A kesudió. A legtöbb recept mandulát, kesudiót, pekándiók stb egzotikusnak számító magvakat ír, viszont az olcsó vegánok improvizálnak! Kesudió helyett mogyorót használok, avokádó helyett kókuzszsírt és kakaóport (viszont a kókuszzsírt is akciósan vettük kb. 200 Ft-ért és ritkán használom). Egyszer próbáltam eddig az avokádós csokitortát, ritkán is veszünk, nagyon ritkán. A krémet is a tortába bármilyen finom olcsó gyümölcsből víz segítségével lehet elkészíteni.

Otthon házilag is lehet fagylaltot készíteni, kókusz vagy egyéb növényi tej nélkül is vízzel, és valamilyen édes fagyasztott gyümölcs keverékéből. Sokkal olcsóbban lehet kijönni, mintha boltba vennénk készen őket. 

A vacsora nálam változó, puffasztott rizs, uborka, paprika, újhagyma, paradicsom, saláta levél.
Jah igen, a jégsaláta is tök olcsó! Imádom.

Ami drága lehet....

A rizs -és kukoricaliszt viszonylag olcsó, ha gluténmentesen étkezünk. De a csicseriborsóliszt, kókuszliszt jóval húzósabb. A hummusz kapcsán azt mondanám, hogy házilag elkészíteni olcsóbb lenne talán. Hummuszt is nagyon-nagyon ritkán veszünk, veganéz az Alditól sem olcsó kategória, meg az E szám mentes Univer Ketchup, de ezekben talán az a jó, hogy sokáig elég, ha úgy vesszük. Bár házilag elkészíteni ezeket is biztosan gazdaságosabb, mint boltban megvenni. A házi módszerrel még nem próbálkoztam, de tervbe van véve. B12 vitamin, kevés mennyiségben, természetes forrásban is megtaláló. A különböző édesítőszerek.

Egy évben párszor megengedhető a drágább alapanyagok. Pl. kesudio, juharszirup, növényi sajt stb... De a növényi sajtot is kb. kétszer ettem eddig. Én így oldom meg az olcsó vegán étkezésemet, így igyekszem jobban figyelni a vitaminbevitelekre is, ezért csinálok inkább nyers sütiket, tortákat. 

Persze, aki megteheti a drágább ételeket, nyugodtan vegye meg! Szóval vegánul étkezni olcsón is lehet. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Életmódváltás. 30 napos kihívás teljesítve.

Sampontól az öntisztulásig.

Tabutéma: A nőiességről, avagy hogyan éld meg a nőiességed!

Elemezzünk dalszövegeket! Enigma- Return to Innocence