A Földbarát életmód nem egyenlő a szegénységtudattal.

Az, hogy valaki próbál úgy élni, hogy figyeljen a környezetére, kevesebb szemetet termeljen, vagy éppen megváljon a felesleges dolgaitól, szelektál és csak az igazán fontos dolgokra költ, nem egyenlő azzal a nézettel, hogy ez szegénységtudatot fog eredményezni.

Mert mi a szegénységtudat? Ezek a mondatok/gondolatok: "Erre nekem nem telik", "nincs elég pénzem", "oh, már megint bekellet fizetnem egy csomó számlát..." Ez a gondolkodásmód azt sugallja, hogy nem szeretjük a pénzt. Pedig a pénz önmagában nem rossz dolog, sőt. Ezért ha az ellenkezőjét gondoljuk bőséget is teremthetünk az életünkbe.

Na, de ez hogy jön a témához?  Úgy, hogy sok emberben él az a téves elképzelés, hogy ha valaki minimalista életet akar élni, akkor azzal azt fogja sugallni magának, hogy nincs elég pénze. Szerintem ez egyáltalán nem erről szól és még több előnye is lehet a dolognak, mint hátránya. Az előnyök közé tartozik a jobban átlátható ruhatár, az egyszerűsített berendezési tárgyak, - legalább nem néz ki a szoba úgy, mintha múzeumban lennénk - . Ide tartozik egy lelki beállítottság is, ami egy idő után mindennapos lehet, mégpedig az, hogy jobb közérzetet fog biztosítani. A Boldogságprogramon volt egy téma, ami kapcsán szóba került az is, hogy ha rendet tartasz magad körül, vagy rendbe teszed a kertet vagy akármit, akkor az élet is elrendezi az egyik ügyedet. Ezt én egyszer sikeresen megtapasztaltam, szóval ezen a téren is előnyös a kevesebb több elv. Másrészről, ha olyan dolgokra költesz, amire valóban szükséged van, akkor még a pénztárcádban is több marad és élményeket is ajándékozhatsz, ami szerintem többet ér, mint a tárgyi ajándék! A minőségi idő az én szeretetnyelvem. Hátránya persze az, hogy nem veszed meg azt a szép ruhát, ami tetszik. Nem veszed meg a legújabb pipere cuccot. Én is használok sminket, bár ritkábban, viszont addig, ameddig nem fogy el nem fogok újat venni. És pont itt van az a bizonyos egyensúly is. Nem szükséges le mondani ilyen dolgokról, csak azt a szabályt kell betartani, hogy ameddig nincsen rá szükséged, nem veszel újat és ezáltal csökken a hulladékmennyiséged.

A kevesebb szemét termeléssel kapcsolatban sokan viszont az ellenkezőjét gondolják. Megvehetik a reklámszatyrokat a boltokban, mert miért ne alapon és mert telik rá, viszont mennyivel egyszerűbb
lenne a bevásárlás úgy, ha saját vászonzsákba, vászontáskákban vásárolnánk és ezzel még a Földet is kímélnék és állandóan felhalmozni, gyűjtögetni a nejlonzacskókat, reklámszatyrokat nem sok értelmét látom. Mert sokan ezt csinálják. Felhalmozzák, mint hogy nekünk is van egy csomó..., amit néha újra használjuk őket. Meglehet venni, mert nem egy ökör ára az a reklámszatyor, de tudatos vásárlóként gondolnunk kell a Földünkre is, nem csak magunkra. Vagy ha már tényleg megkellet vennünk, akkor dobjuk bele a szelektív hulladékgyűjtő konténerbe, ha nincsen rá már szükség.

Viszont fontosnak tartom kiemelni, hogy a műanyag nem rossz, leginkább az egyszer használatos műanyagokkal van a gond, de ha mondjuk vettél egy szívószálat és nem dobtad el és otthon újra használod az mondhatni jó. A saját ételes dobozokkal is ez a helyzet, ha újra használod őket azzal semmi probléma nincsen, csak ne termeljen szemetet mert a műanyag lebomlási ideje több száz év is lehet, persze nem csak a műanyagnak ilyen sok a lebomlási ideje, ezért lenne hasznos a szelektív hulladékgyűjtés, mert a szemétnek kb 50%-át általában újralehet hasznosítani, ezzel is kevesebb szemetet termelve. Én elhatároztam magamat a cél mellett és ma szétválogattam a szemetet, és
elvittem a szelektívbe, mármint amit megtudtam menteni, mert nagyon össze voltak öntve, de szerencsére két szatyornyi hulladékot sikerült megmentenem.Bár a flakonokat, műanyag dobozokat elöblítettem és alaposan kimostam előtte. Megdöbbenve vettem észre, hogy szinte televolt a műanyagok számára létrejött tároló, aminek igazából örültem. Örültem, mert itt a helyi kis közösségben is akadnak tudatos emberek. Mentsük meg a Bolygót.


Ha van elég pénz, akkor bármit meglehet venni, bármire költhetünk. Viszont az, hogy csak azért mert tetszik valami már nem fogom megvenni és nem azért, mert nem telik rá, egyszerűen azért, mert nincsen rá szükségem. Én általában egy igazán elégedett ember vagyok, mert akárhányszor megkérdezték mit szeretnék szülinapomra, karácsonyra, névnapomra stb mindig azt válaszoltam, hogy semmit, mert mindenem meg van. Ez egyáltalán nem szegénységtudat, inkább mondanám hálás felfogásnak. Tulajdonképpen amire igazán szükségünk van az néhány ruha, víz és étel, meleg és napfény meg tető a fejünk fölé. A bőségtudattal megteremtett pénzt ellehet költeni másra is. Csak ugye vannak, akik úgy gondolják, hogyha minden ember így élne, akkor sok embernek nem lenne munkája. Ezzel nem értek egyet, mert hogyha már kinövi az adott ruhát, vagy már menthetetlenül elhordja, akkor tud venni másikat, ergo vásárolni fog. Ha valaki a bőségtudatot helyezi előtérben sokkal több finom zöldséget és gyümölcsöt, magvakat tud megvenni.

 Én még az önfejlesztéssel kapcsolatos könyveket sem tekinteném felesleges dolgoknak, egyrészt az adott írót támogatjuk a megvásárlásával, informálódunk az olvasottakból és ha már nincsen rá szükségünk el ajándékozhatjuk olyanoknak, akiknek szükségük van rá. Mellesleg a könyveket még újra is lehet hasznosítani, viszont az én elvem szerint könyvet SOHA nem dobunk ki, a könyv érték!

A teljes minimalista élet az lenne, ha semmilyen elektronikai berendezést nem használnánk; mobiltelefon, laptop, tablet, számítógép stb. Azonban én úgy gondolom, hogy ebben a modern társadalomban együtt lehet élni modern technikai eszközökkel és ezekkel együtt is létrehozható egy  minimalistább életforma. Egyáltalán nem kell megválnunk ezektől az eszközöktől. Meg kell találnunk az egyensúlyt és jobb esetben tényleg csak akkor ruházunk be egy új készülékre, amikor már menthetetlenül elromlik és a hulladékudvarban köt ki. Mert bizonyos részük szintén újrahasznosítható.

Úgy gondolom, hogy a változást belülről kell elkezdeni, mindenkinek a saját háztartásán belül. Gondolom senki sem szeretne egy olyan civilizációban élni, amit ellep a sok szemét, ráadásul az unokáknak, gyerekeknek sem hagyhatunk egy ilyen utókort. Cselekedjünk még ma! Egy fenntarthatóbb, jobb világért!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Életmódváltás. 30 napos kihívás teljesítve.

Sampontól az öntisztulásig.

Tabutéma: A nőiességről, avagy hogyan éld meg a nőiességed!

Elemezzünk dalszövegeket! Enigma- Return to Innocence