Jóga - A testmozgáson túl

A jóga több ezer éves tudomány, keletről származik. Manapság egyre többen kezdenek el foglalkozni vele, rengeteg jógastúdió nyílt, viszont itt nyugaton vannak, akik csak testmozgást látnak benne. Bevallom, eddig úgymond felületesen jógáztam én is, bár tudtam, hogy a jóga sokkal több annál, mint kifacsart mozdulatok összessége. Még régebben, középiskolás koromban ismerkedtem meg a Jógával. A volt informatika tanárnőm, Magdi mesélt róla, ő azóta már jógaoktató és egyetlen egy jóga óráján részt is vettem. Jelenleg otthon gyakorlom. Egy másik középiskolai tanárnőm is adott kölcsön egy jógás könyvet. Azért is ajánlották, mert a jógával meg lehet tanulni kontrollálni az elmét, de erről majd később.

Szóval felületesen jógáztam. A Jóga életmód Youtube csatornáján volt egy kezdőknek szóló videó, amiben megemlítette Eszti, hogy mielőtt bárki elkezdene jógázni, nézzen utána, olvasson róla, hogy mi a jóga valódi célja stb. Akkor gondolkodtam el azon, hogy tudom, hogy spirituális, gyógyító hatása van, de hogy konkrétan mi a célja, lényege nem tudtam. Pedig annak idején is olvastam jógás könyveket. Pár héttel ezelőtt, a debreceni Mihály napi nagyvásárban talált nekem nővérem egy jógás könyvet, megvettem és elkezdtem olvasgatni. A Nikolic Anita - Jóga az ászanákon túl c. könyvet olvasgatva sokkal jobban,mélyebben beleláttam a jóga életmód rejtelmeibe. Biztos nem ez az egyik legeslegjobb jógáról szóló könyv, mert azért vannak sokkal nagyobb, ismert könyvek a témában, mint pl: Bhagavad Gíta, vagy Patanjali  -  Jóga szútrák stb. Viszont kezdőknek szerintem ez a könyv is nagyon szuper, mert könnyen olvasható, jól magyaráz és kitér mindenre.

A jógában az a szuper, hogy bárki gyakorolhatja, vallástól, stílustól függetlenül. És itt most pont megemlítenék egy szuper felfedezést. Az Instagramnak hála találtam egy goth hölgyet Christi Workman-t, aki goth jógastúdiót vezet Houstonban. Felfedezésem alapján rengeteg goth emberke jógázik, ami azért is jó, mert volt egy olyan sztereotípia, hogy a goth stílus és a spiritualizmus üti egymást, pedig nem! Annyira jó volt látni a videókról, képekről a sok goth emberkét, akik együtt jógáznak. Lényegében a jóga mindenkié. A goth jógastúdió ötlete nagyon megtetszett és távoli céljaim között szerepel egy hasonló tervezet. Nagyon szívesen járnék gótikus jógastúdióba. Tudjátok, ahol a két szerelmem találkozik. *-* Biztos hangulatos lehet.

Amiért elkezdtem...

Az Ayurvéda és a Jóga szoros kapcsolatban áll egymással, hiszen mindkettő Indiából ered, több ezer éves tudomány és az egyensúly helyre állítása fontos szerepet játszik, így az Ayurvédás doktornőm ajánlotta a jógát, illetve a reggeli éhgyomorra végezendő Napüdvözlet sorozatot, amit általában a Brahmi tabletta bevétele után szoktam csinálni. Nincs is ezzel gond, mert párom 4:00 - kor kel, én meg már nem alszom vissza, hanem cselekszem. Amúgy is a hajnali órák a legalkalmasabbak a meditációra, jógára. A Jóga életmód csatornáján találtam egy szuper videót, ami nagyon jól elmagyarázza a Surya namaskara-t azaz a napüdvözlet kezdőknek való változatát. Ahogy észrevettem magamon, egyre jobban megy, mint mikor elkezdtem. A légzés nagyon fontos a jógában. A mély be- és kilégzések tudatos figyelése már egy mélyebb és módosult tudatállapotot idéz elő. Nem véletlen, hogy az agykontrollban is gyakran kell mély nagy levegőt venni és lassan kifújni. A ászanákat kezdetben nagyon nehezen tudtam összehangolni a be és kilégzéssekkel, pedig ez nagyon fontos. A helyes légzés a jóga egyik alappontja, amit a jógaórákon végig meg kell tartani. Most már elérkeztem arra a pontra, hogy nem felületesen jógázom. Figyelek a légzésemre, a mozdulatokra és sokkal tudatosabban hajtom végre a testtartásokat.

A jógáról bővebben...

A jóga, a meditáció, a mantra a pranayama, (légzés művészete) és a mudra együtt alkot egy egészet. (A mudra egyébként gyógyító kéztartás. Meditálás közben is általában mudra tartásban van a kezünk és így energiát kapunk. Egyébként a metálvilla az apana mudrából ered.) Külön-külön is hasznos, hatásos, de talán együtt a leghatásosabb. Végül is a mantrázás is egyfajta jógázás. A jóga végső célja a megvilágosodás, ami tulajdonképpen annyit jelent, hogy eggyé válni Istennel, felfedezni kik vagyunk valójában. Ez tudom, hogy nagyon spirituálisan hangzik, de igaz. Hogyha tudatosan jógázunk, akkor előbb vagy utóbb átéljük a flow élményt, amikor már megszűnik az idő és igazán jelen tudunk lenni abban az adott pillanatban. Amikor jelen vagyunk, akkor a sejtjeink képesek megújulni és talán ezért is történnek gyógyulások spirituális és fizikai téren. Én is ezért kezdtem el. Ki ne akarnak egészséges lenni és boldog életet élni? Mindenki erre vágyik. A jóga képes ezt megadni nekünk az elménk lecsillapodásával, illetve az egó megszelídítésévél. Az egó nem rossz dolog, nem az ördögtől való, csak általában nem a javunkat szolgálja. Valójában senki nem a megvilágosodás miatt kezd el jógázni és nem is kell, hogy ez cél legyen. Sok spirituális tanító egyébként azt vallja, hogy nem kell tenni semmit azért, hogy megvilágosodottak legyünk. A jóga bármilyen szintű gyakorlása már örömmel tölti el a gyakorlókat. Nem kellenek célok és elvárások. Sőt, elvárások nélkül a legjobb jógázni, mert akkor nem érhet csalódás. A jógának 4 ösvénye és a raja  jógának (astanga) 8 lépcsőfoka van:1. Korlátozások, 2. betartandó előírások, 3. Stabil testhelyzetek 4. Életenergia (prána) szabályozása, 5. Összpontosítás magas foka, 6.Összpontosítás, koncentráció 7. Meditáció, 8. Megvilágosodás. Ezt így még nehéz lehet megérteni, de a jóga sokkal több annál, mint amit kívülről látunk, vagy tapasztalatunk. Nagyon sok fajta jóga létezik, de mindegyiknek ugyan az az alapja pl: Astanga, Hatha, Jin-jang, Bikram, Vinyasza flow, Kundalíni stb. Mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb jógairányzatot.

A jóga fokozatosan kezdi el kifejteni áldásos hatását, jó közérzetet biztosít, ellazít, masszírozza a belsőszerveket, életenergiát hív magához, méregtelenít, erősíti az immunrendszert, megmozgat minden izmot. Mindegyik testtartásnak vannak gyógyító hatásai. Az epilepsziásoknak a fordított ászanák hatásosak. Ez azért vicces, mert fordított pózokban gyakran megszédülök mint pl: lefele néző kutya, fejenállás stb. De hiszek a gyógyító erejében és csinálom. Viszont a nőknek bizonyos gyakorlatok nem ajánlottak a menstruációs ciklus közben, de vannak görcsoldó gyakorlatsorok, ilyenkor kimondottan jó a Földüdvözlet, a Holdüdvözlet is a női energiákra épül.

Amit én tapasztaltam:

A jógának köszönhetően és talán Dr. David R. Hawkins könyveinek, úgy érzem kezdek vissza találni újra önmagamhoz. Már nem élek állandó rettegésben, hagyom a dolgokat úgy történni ahogy vannak. Elfogadom, hogy jelenleg nem dolgozom és nem érzem rosszul magam emiatt, mert rájöttem, hogy akik háztartásbeliek, mennyi mindent csinálnak egy nap. Mosogatok, takarítok, főzök. Ez is kemény fizikai munka. A rohamaimmal kapcsolatban azt vettem észre, hogy csökkentek. Múlthéten és ezen a héten is egy-egy alkalommal volt nagyobb rohamokkal járó rosszulléteim, ami szerintem fejlődés, haladás. Úgy érzem, hogy újra az a boldog, pozitív emberke tudok lenni mostanság, mint aki pár évvel ezelőtt volt. Ezzel együtt mamám halálát is sikerült feldolgoznom, megértenem, mert a lehangoltság, állandó félelem és rettegés akkor kezdődött az életemben. Kapcsolatba kerültem a nőiességemmel. Mostanában a nőiesség megélése nagyon foglalkoztat, az intim torna tanfolyam elvégzése is a terveim között van, hogy felszabadulhassak, jobban megértsem a nőiesség minden megnyilvánulását. Tényleg tapasztalom a jóga által a belső változásokat. Én csak ajánlani tudom.

Stílustól, vallástól, nemtől függetlenül bárki gyakorolhatja.

Namasté - Üdvözlöm a benned lakozó Istent.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Életmódváltás. 30 napos kihívás teljesítve.

Sampontól az öntisztulásig.

Tabutéma: A nőiességről, avagy hogyan éld meg a nőiességed!

Elemezzünk dalszövegeket! Enigma- Return to Innocence